Translate

reede, 15. jaanuar 2021

Eksinud vene teemasse vist

Päike paistab, lumi sädeleb, tuli ahjus kütab. Kui heaks läks elu pärast seda, kui õpiti selgeks, et koopasse saab teha lõkke. Pime aeg sai läbi, ülimalt mõnus oli tule ääres külitada ja koopa seintele pilte maalida. Määratu ja üsna võrreldamatu hüpe inimkonna arengus. Hiliseimail aegadel loetud kõigi vigade emaks. Kogu jama algaski mikrokliima muutmisest, eksole. Selles valguses tuleb Prometheuse müüt uuesti üle vaadata.
 
Möödunud päevadel oli Jupiter vist Leoniidides või mingil muul põhjusel jäid mu teele vene ja isegi nõukogude filmid ja mingid uudised vene filmide kohta ning veel igasugu nipet-näpet, mis kuidagi seotud selle ajaga, mil Lenin oli veel nii noor ja Ansip oli noor ja Savisaar oli noor ja Brežnev ei olnud veel päris surnud... Mõni film on hilisemas ajast ka, vaatasin (üksinda, et ei peaks kaasvaatajaist hoolima) Kantemir Balagovi 2017. a valminud filmi Теснота (PÖFFil ja isegi kinos näidatud, aga olin selle mööda lasknud). Osatäitjad Darja Žovner ja Olga Dragunova mängisid väga hästi, filmi montaaž oli alguses ja lõpus mõneti erinev, ju Sokurov filmi kunstilise juhina oli lõpus omad liigutused teinud ja panuse andnud ja see võis filmile kasuks tullagi. Pean seda filmi väga heaks; 90ndate elu/olu/õhustikku Kaukaasia serval annab mõjusalt edasi. Ma ei loobu väitmast, et ei hinda kõrgelt oskust nt filmi kaudu vaatajat šokeerida või midagi inetut mällu tembeldada, antud filmis olid rabamiseks dokkaadrid inimeste hukkamisest, mis žanri reegleid muidugi rikkusid jne, aga see oli otseteena ja tollase reaalsuse osana küllap vajalik ja õigustatud. 
Muidugi ei tasu kõiki 90ndate kohta loodud müüte alati väga tõsiselt võtta. Ja selle vastu aitab muidugi nagu alati Monetochka

  Ja nüüd midagi hoopis erinevat 👏😺🙋
 (Tegelikult peaks minema ja tooma väljast puid... aga kannatab ehk veel ära, kohe lõpetan, ehk.)
Kuuldub, et hakatakse uuesti lavastama filmi, mis linastus N Liidus 40 aastat tagasi, aga muutus nõuk noorema publiku jaoks umbes samasuguseks kultusfilmiks nagu venelaste Kolm musketäri ja see film on 
Вам и не снилось. Esmapilgul lihtne megaarmas looke esimesest armastusest, Romeo ja Julia jmt, aga põhineb jutustusel, mille allhoovused on mingil (mõneti nuditud) moel ka filmi kandunud. Et noored ei hakkaks massiliselt enesetappe sooritama, kästi (kõrgema taseme juhi poolt) jutustuse lõpp muuta ja kõik noored armastajad jäid siiski (vist) filmi lõpus ellu. Eelmisest filmiloost erinevalt pajatas see tollasest olevikust ja mingit aimu selle perioodi kohta (ilustatult, kärbitult jmt muidugi) annab.  
 
No saab näha, kas kunagi meil Eestiski paos olnud noor vene stsenarist suudab teha võrdväärse uusversiooni. (Varjatult skeptiliselt.) 
 
Ja kas seal on ka see ilusas esituses 
Rabindranath Tagore poeemikatkele tehtud laul... 
 
 
 
 

 Kaks nii erinevat filmi. Kuidagi juhtusid siin kõrvuti. Maailm ongi ebaloogiline, pahatihti ei olegi võimalik järgnevaid arenguid loogiliselt konstrueerides ja eelneva põhjal järeldades ette näha. (Mis ei tähenda, et järjepidevalt ei püütaks ja mina selle vastu ka kohe järgnevalt ei eksiks.) (Kui kõik oleks lihtne ja labane nagu ... (täida ise lünk), siis poleks üldse huvitav.)  (Ikka veel pole puid tooma läinud ma.)

Lisaks sündmuste ja nähtuste üleloogilisele toimumisele on mõju ka isevaatenurkade eriloogikatel. Mille kontekstis jälgin (kui jutt juba lootusetult ekslema läks) sündmuste arengut ja Navalnõi poolt kuulutatud otsust 17. jaanuaril mordorisse naasta. Navalnõi käitumise põhjusi on võimalik mõista. Mingil määral lähtuvad need just 70ndate ja 80ndate dissidentide auväärsest traditsioonist (kus naljatati, et võimuvastased jagunevad dosidentõ, sidentõ ja otsidentõ, viimased aga on samas ka dosidentõ). Praegune olukord erineb kommunistide üleküpsenud süsteemi aastaist suurema julmuse poolest, kuna haige natsliidri teadlik kavatsus on poliitiliste mõrvade kaudu külvata hirmu nii mordoris, kui ka selle piiride taga. Seega ei ole Navalnõi naasmisel ainus oht mitte lihtsalt kohene vahistamine, mõeldavad on ka erinevad provokatsioonid, mõne kasuliku idioodi abil korraldatud lavastus vmt. (Kui midagi äärmuslikku juhtub, siis sellest räägitakse mõne nädala vältel, voldemar istub edasi oma punkris, nafta ja gaasi hind on OK, USA demokraadid on nagu alati väga põhimõttelised ja võtavad suurelt sõna, aga võrreldes vabariiklastega pole suuremad asjad tegutsejad jne. (Kui ilmad lähevad soojemaks ja Nord Stream 2 valmis ehitatakse, siis teemast pikemalt, jah?))  

Kokkuvõtvalt - Navalnõi ja kremloidide vahelise konflikti jooned näivad olevat juba sedavõrd maha märgitud, et vaevalt midagi enam muutub. Võim on otsustanud vastase kõrvaldada ja teeb seda. Navalnõi võib kõrgete panustega mängus loota, et aasta või kahe-kolme pärast õnnestub tal eelnevalt laotud aluselt võtta umbes sarnane positsioon, nagu kunagi perestroika aegadel oli akadeemik Sahharovil. Emigrandina jätkates sarnaneks see rohkem Solženitsõni positsiooniga ja oleks märksa nõrgem.

Selline mõttetera meenus (vb ebatäpne, mälu järgi) - "Te ei saa seda mängu võita, te ei saa isegi viiki mängida, hea, kui te olete saanud seda alustadagi." Tundub realistlik, kas optimistlik või pessimistlik, otsustab otsustaja ise. 

2020. aasta poliitiliste arengute järel Valgevenes ja Habarovskis on osa adekvaatsemaid vaatlejaid jõudnud järelduseni, et rahumeelsed protestid ei kõiguta mordoris ja sarnase süsteemiga naaberriigis võimu karvavõrdki ja pole autoritaarse juhtimisega riikides tõhusaks poliitiliste muutuste esilekutsumise meetodiks. Seni ei ole aga midagi etanooli, tõrva ja bensiini segust mõjusamat leiutatud.  

Aga nüüd puid tooma.


 
 
 
 
 
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar