Translate

kolmapäev, 6. märts 2019

Lihtne, lihtne poliitika

Võite mind Vangaks või Mangiks nimetada 

😼

Küll oli palju põnevust... Siin blogis kirjutasin juba 9. novembril 2017, et järgmiste valimiste järel moodustavad uue valitsuse reform ja kesk. Vaata valimised Ja ma ju kordasin seda veel ja veel,
tsiteerin 16. detsembril 2018:
Ja mis siis meil ka uudist 
Mingid politoloogid räägivad, et kõik valimistejärgne on praegu veel väga segane ja ettearvamatu jne. Kõik on selge ja lihtne. Kesk moodustab valitsuse "mõistliku osaga" (shröderlastega) Reformist  ja tugeva tulemuse teinud Hekred jäetakse opositsiooni juhtima, sest nad on ideaalsed lõhkuma parempoolseid ja vastanduma sotsidele. Kohti komisjonides ja siin-seal jagatakse neile sellegi poolest.

ja käesoleval aastal 6. jaanuaril  ("Ja olgu veelkord korratud - valitsus kesk+reform ja juhtiv opositsioonijõud - ekre.")

esmaspäev, 4. märts 2019

Variatsioon. Tamm, taram-tam-tam, Tammsaare

Me lähme kinno vaatama

Olgu noored, paljulapselised, paksud, mehed, hästi riides, jalgsi, rikkad, prillidega või vastupidi - eestlased lähevad kui üks mees  Tõde ja õigust vaatama. Aimate, et ma pole käinud/läinud? 😺
Ai-ai-ai. Leidsin osalise vabanduse, et töötan ja muu klassikaline värk, natuke ses' tõde ja õigust ka.

Mõlgutasin, mis seoseid mul Tammsaarega. Olen Vargamäe muuseumi ekspositsioonis maganud mitu ööd... ei mäletagi, oli see Krõõda või kelle voodis. 👻 Lühike ase oli. Ja mis veel... Ma olen vähemalt Tõe ja õiguse kolmanda osa läbi lugenud käsikirjast. Tammsaare  käekiri on väga selge, üsna väike, aga kergesti loetav.

Veel... kuidas end sättida valgusvihku Tammsaare kangelaste kõrvale...

ImageEt ma olen Tammsaare mail soos hullult palju ringi solberdanud, olen seal küngaste vahel vankriga ringi sõitnud ja laudu  vedanud.

Neis paigus oli ju 80ndate alguses mitmeid huvitavaid inimesi, kes sattunud lähestikku elama ja töötama.  Simisalu matkakodu oli siis ja hiljemgi üks varjuline paik, kus ehedamad dissidendid vahel trehvasid, Arjukese Rein oli selle peremees. Pastor Vello Salum oli Järva-Madisel. Tema kirjutas ja lasi laias ilmas levida  esseel "Kirik ja rahvus". Seepeale ta KGB poolt hullumajja pandi. Helgi Rivis oli Tartus õpetaja ametist parteilaste, kgb-laste ning pugejalike pedagoogide/kolleegide ühiste jõupingutustega priiks lastud ning töötas Vargamäel muuseumis. Ja oli teisigi inimesi.

Ühel suvel oli muuseumis suurejooneline jaaniõhtu. Folkareid kitarridega korraliku kontserdi jagu. Publikut nii põhjast kui lõunast. Kgb-lased tulid peamiselt Paidest.


Esinesid Tulpa Tõnn, Pedajas, vist Heno Sarv või oli see Mikk, oli ka Meltsas ja ju keegi veel, kes omi laule laulis. Näiteks Anka? Neist aegadest pole suurt  midagi talletatud. 80ndate algusest midagi on üles kirjutanud  Tarmo Vahter Karuks istus vangitornis teoses, aga  70ndate viimastest aastatest kuni Brežnevi surmani, selle aja kohta on rohkem olnud huvilisi, kes vaikivad. Sest ümberrivistujate ja kaasajooksikute tähetund saabus hiljem.

Öö hakul lauldi lõpuks ikka  Öö lõhnab, vihma sajab. Kgb raporteeris, et avastatud on suur organisatsioon, mille liikmetel on vorm (kõne all olid nn "sturmad" ehk rohelisest presendist matkajakid) ja hümn.

Simisalu matkakodu kaminasaalis oli Andrus Rõugu piltide näitus. 
Ju Rõuk oli juba oma Silmades taevas ja meri luuletuse avaldamisega hakkama saanud ja järelikult ka üliõpilaste hulgast välja arvatud.

 Silmades taevas ja meri                       

Inimene sinisilmne
Nagu peoga kühveldet teri
Imeline valge

Meeled tuultele valla
Uued vaod vaotuman palge
Süda sädemeid kalla
Tuli kõik neelab alla

Voogab päev üle lõõsan maa
Algaman merel kui tõus
Lebada kauem ei saa
Geenid veel jõus
Eestimaa

(1980)



Kaminasaalis oli öösel tegelasi; Miliuski oli Tartust sinna sohu eksinud ja mõned peened poetessid, olid näitlejahakatised ja väike seltskond radikaalseid noori antikommuniste, oli järelhippareid.

Ajaga inimesed muutusid, Kaplinski oli 78. kõnelnud Tammsaare juubeliga seotud mõtetest, aga selleks ajaks oli juba murtud ja tuntud kui Kapitulinski; kahjuks jäigi  murtuks, aga mis poeedist   ikka tahta, mõtleja pole ta suurem asi.
Juske ja Priimägi olid kirjutanud Tartu sügise, sihukese edevuse sillerduse. Panid pisut mööda, sest ega olnud enam väga disko-teksa, kui õpilased mööda Tallinna marssisid ja Die Woche skandeerisid. Ja mõne aja pärast punkariteks pöörasid.

Lõpetuseks midagi täiesti erinevat. 90ndate algus, pildike Tartu Ülikoolist.


Filosoofiaajaloo eksamil Tõnu Luik (kes äsja me keskelt lahkus, RIP) eksamineeris eesti filoloogi ja  neiul läks vastamine üsna konarlikult. Luik oli üliõpilase filosoofilise viletsuse lõpuks täiesti päevavalgele tirinud ja eksamineeritav juba ootas, et saaks läbi kukkuda ja pääseks minema. Kuid Luik hakkas ilmutama inimlikku kaastunnet ja viitas sellele, et ei taha noore inimese õpinguile surmahoopi anda. Samas näis, et teist (või kolmandat?) korda ta sama inimest kohata ei soovi. Tundis huvi, et milleks te ülikoolis õpite ja mis teemal on lõputöö. Tudeng teatas uhkusenoodiga, et kirjutab midagi Tammsaare kohta. Miks Tammsaare kohta? tahtis Luik teada. "No Tammsaare on suur kirjanik," kõlas vastus. "Mina küll Tammsaaret suureks kirjanikuks ei pea," sõnas Luik rahulikult. Tudengineiu nihkus vaistlikult uksele veel lähemale. Sai ikka sooritatud.

Läks mu eksam Luigele läbi mitme arvamuste lahknevuse, olime eri meelt Platoni õpetuse osas riigist (Luigele meeldis), polnud Luik heal arvamusel inglise filosoofidest ja ütles kategooriliselt, et need esindavad madalat kaupmeeste vaimu jne.  Lahenes "heaks" ja tänaval kohtudes alati tervitasime.

Omamoodi nähtus ikkagi, et inimesed niimoodi kõik seda filmi lähevad vaatama.
"Te ütlesite Tammsaare ja me tulime."

reede, 22. veebruar 2019

Eelkevad

mis muud 

 

Eile hommikul üllatas päike. Ja täna hommikul jälle.

Taevas
on sinine ja pilvitu. Esmane unesegane mulje oli, et olen taaskord maha maganud stardi ja ärkan alles siis, kui asume juba ülalpool pilvi. Järgnevalt pidin küll tegema paranduse, et kogu me aguli kohal on sinine taevas ja võimalus, et üks osa Eestimaast on õhku tõusnud ja lendab koos päikesega lääne poole, ei tundunud kuidagi usutav. Küll aga olnuks tore. 


Üks nädal veel, siis ehk on mu töö, nagu lubatud, valmis. Ja võiks lennata. Nt läheks vaataks, kuidas meie kuldnokad Granadas või Cordobas pargis murule kukkunud üleküpsenud tsitruselisi nokivad.  Seni ei oska täpselt soovidagi, kuhu minna. Kohta, kus mantliga ei peaks käima ja kus midagi õitseks. Eelistatult puud, põõsad või lilled, mitte turism.


Riigikogu XIII koosseis pidas eile oma viimast istungit. Ei tasu kurvastada, kahe nädala pärast on valdav enamik neist taas samas saalis koos.
Lähen ja valin  Isamaa niipea kui nad annavad teada, et riigikogu saadikud peavad ise endale kindlustama ametliku sissetuleku ja loobuvad maksumaksja poolt makstavast palgast. See sobiks hästi Isamaalaste lähenemisega, mis rõhutab, kuidas kodanikud ise peavad rohkem vastutust võtma.  Pensionide eest, tervishoiu eest. Kui valitsus ei suuda hallata ei pankade tegevust ega tagada arstiabi, siis kõlab "ah inimesed, vaadake ise kuidas saate". Saadikutele õnged kätte, istugu Peipsi kaldal, õngitsegu ja arutagu seadusi, makse ja elukorraldust. Et keegi ei arvaks, nagu poliitikutel lasuks vahel mõne vääriti läinud asja eest mingi süü.
Sotside plaan on pisut teine, nad sooviksid igale saadikule abi ehk tugiisikut. Oleks küll vahva vaadata, kuidas  kõik, mis sotsid kavandavad, müstilisel kombel annab vastupidise tulemuse. Uutes mastaapides. Samas töökohti oleks RK-s topelt ja poleks vaja vana- ja noorsotsidele otsida kohakesi linnades ja valdades. 


No aga vähemalt kesk ja reform, nagu ka ekre lubavad kõike tasuta ja lisaks veel hullult rohkem toetusi. Selliseid imelisi asju võiks muidugi rahvale juba enne valimisi anda, miks küll alati pärast valimisi.



Eilse päev parim uudis oli lugu hundi päästmisest. 

Igati tore hunt.
Mitte mingi kitsetallede ahistaja või tapetud vanaema voodis selitav elajas. Rohkem selliste tarkade huntide soost, kellega mitmed pühakud vanemates legendides asju ajavad.

Püha Franciscuse ja hundi lugu on kõige tuntum, aga lisaks on hunt mõistliku ja mehise olendina ka mitmete teiste pühakute lugudes igati heas kirjas.













Paganlike jumalate juures on hunt populaarne saatja. Ta käib koos Odiniga, mõnedel juhtudel Artemisega. Emahunt toidab ja kasvatab üles mitmeid kangelasi. Viikingite hunt Fenrir on aga täiesti jube hiigelsuur elajas, kellega aegade lõpus tuleb vägevas lahingus jõudu katsuda. Egiptlaste Wepwawet pole ka igav kuju, ehkki kuulub juba nende hulka, kel on vaid hundi pea ja üldiselt inimese keha. Ja on kahtlaselt sarnane Anubisega.Kes on parempoolsel pildil koos jõejumalanna  Nephtys'iga, kes võib-olla koguni on ta ema. Ja samas ka pimeduse ja surma jumal. Aga egiptuse mütoloogia on kohati sedavõrd segane, et ma kahtlen, kas nad isegi teadsid alati, kes kellest pärines.

Et meie hundi rahvusloomaks valisime, on suur väljakutse. Me peaks oma hundilikkusega rohkem tegelema. Et lõpuks hunt ja lammas oleksid kõrvuti ja valitseks tasakaal ja harmoonia.