Translate

reede, 9. märts 2018

Le Voyage d’hiver

Tehas ja pommitamine

Ligikaudu aasta tagasi puudutasin põgusalt tselluloosi tootmiseks kavandatava tehase projekti.

Viimastel päevadel on see teema olnud päris kuum. Hullu demagoogiat ja võltse väiteid tuleb tehase poolt kõnelejatelt juba tonnidena, selge märk, millist saasta tehase rajamine enesega kaasa tooks. Pole mõtet siinkohal näiteid oluliste moonutuste kohta tuua.
Kommentaariks väike nali:

Seisavad Saara ja Aabram hoovis ja Saara küsib: "Ütle, palju aatompomm maksab?"
Aabram sügab habet ja kostab:"No ikka kümme miljonit kindlasti."
Saara erutunult ja lootusrikkalt:"Kukuks üks selline meie hoovile!"  

Ehituspuit oli keskajal Liivimaa oluline eksportartikkel. Mitte eriti kasumlik, aga turg oli stabiilne. Põhiliselt okaspuit, samuti tooted nagu tõrv, kasetoht, lehtpuu tuhk jm. Mõnevõrra õnnetum oli olukord puude ja metsaga Leedus ja sellega piirnevatel Läti aladel, kus liiga intensiivselt langetati tammesid ja see loodusvara ei taastunud nõnda ruttu. Samas oli see õnnetus väiksem võrrelduna Taaniga, osaga Madalmaadest ja Saksamaaga, kus täielikult või regiooniti lõppes mets otsa, kuna mitmesugused tootmised vajasid puitu kütteks. Nii palju siis lähematest analoogiatest.

 Eile oli naiste õnnitlemise päev. Miks ka mitte. Naistele lilled ja naistelt naeratused.  

Terve märts on täis neid kuupäevi, mil 1944. aastal meie linnu pommitati.

  Üleeile oli  Georges Perec'i sünniaastapäev

Päris ammu lugesin Perec'i
Asjad: üks kuuekümnendate aastate lugu. Hästi kirjutatud ja  mõtlema panev. Mind mõjutas, natuke.

Akna taga hang/Must laik kesk valget/Kass nõuab tuppa!




   Hiljem lugesin temalt üht-teist    veel, tekkis mõningaid seoseid

autoritega, kelle stiil ja  maailmapilt on mind köitnud.

Georges Perec ja kass
(Võiks arutleda mõne seose üle, aga enne  tuleks tekste veel kord vaadata (hetkel pole raamatuid käepärast  ja seetõttu pole võimalik).) 




















Aasta tagasi lugesin




Elu, kasutusjuhend

Hämmastav, arabesklik, pillavalt rikkalik ja andekas raamat. Ilmus trükis 40 aastat tagasi! Huvitaval kombel on see maailm, milles(t) Perec kirjutas ja elas, juba pea kadunud. Inimeste ja väärtustatud asjade maailma asemel on tekkinud failide maailm. Ja rämpsu maailm. Suhete asemel on voolava informatsiooni ja teadete maailm. Isiksuste asemel on isiktooted ja -kujundus. Maailm on muutunud lihtsamaks. Elu lihtsustatud variant sobib inimestele märksa paremini kui need möödunud aegade rahutud rähklemised. Massikommunikatsiooni ja -kultuuri  stambid ja "hedonistlik spirituaalsus" vaimsuse asemel,  saavutuste ja rakenduste ning positsiooni väline ilu olemise mõtestatuse asemel. Muidugi võib tunduda, et plastikust pudelid on süüdi, et neid on terve meri. Inimestega on justkui kõik korras. Valigem aga rahulikult halva ja veel halvema vahel, nagu üks kõrgesti austatud academician äsja lehes ja teles korrutas. Emajõe ja Tartu saastamine olla seejuures see "vähem halb".

esmaspäev, 5. märts 2018

pühapäev, 25. veebruar 2018

Poliitikud 24. veebruar 2018

See on üsna ilmne, et EV presidendil on empaatiavõimega mõningad probleemid. Kui mõne aja eest jäid Euroopa poliitikud tema kõnet kuulates kas magama või istusid üsna mossis nägudega, siis eile õhtul hakkas rahvas/pidulised lausa minestama. Kurnatusest. Mitte ekstaasist. Kutsuda külalisi ja need omamoodi vangistada ja sundida kuulama mingit dotseerivat lõputut sõnavoolu on sotsiopaatiaga piirnev käitumine. Selgelt iseloomulik mittedemokraatlike riikide juhtidele. Kas prseidendil on mingi nõunik puudu või on eneseimetlus nii piiritu, et kohe peab niimoodi etlema?

Aga Eesti esitibla Euroopas sm Toom ei hiilga ka erilise maitsekusega, kui annab intervjuu Postimehele ja loeme:  Me tegime oma lugejate seas küsitluse, mis seostub neil Eestiga ja vastuseks oli mets, raba ja laulupidu. Aga mis tuleb teile esimesena meelde?
On üks nali.: see ongi meie kodumaa, pojake. Mets, raba ja laulupidu, see kõik.

Võib-olla ta arvestas, et eestlased ei teagi seda nalja, aga kui mitte, siis sai ta omas arulageduses hakkama  ränga solvanguga, ükskõik millist variatsiooni ta sellest naljast silmas pidas. Võite selles veenduda allpool lisatud originaalkeeles (sm Toomi emakeeles) lisatud tekstide alusel.

 

Червячок-сын спрашивает у червячка-отца:
- Папа, а правда что червяки в яблочках живут?
- Да, сынок, правда.
- Пап, а правда, что червячки и в мясе живут?
- Да, сынок, правда
- Пап, так почему же мы тогда с тобой в дерьме живем?
- Потому что это наша Родина, сынок 

SEE on viisakam ja pehmem versioon.

 
Загарает голый человек на траве. Вдруг, вылезают у него из жопы 2 глиста (мама и сын). Сын спрашивает: -Мам, а что это такое зеленое вокруг? Мама: -Это травушка. Сын: -А что это такое красивое голубое над нами? Мама: -Это небо, сынок. Сын: -А что тогда так ярко светит у нас над головой? Мама: - Это солнышко. Сын смотрит на маму некоторое время и спрашивает: -Мам, а если везде всё так красиво, ярко чтож мы в жопе то живем? Мама: -А это сынок, наша родина. 

See teine on vist levinumgi kui esimene, aga samal tekstil/naljal on ka karmimaid variante. 

laupäev, 24. veebruar 2018

Talvised jalutuskäigud, täna

Kui on lumi ja taevas on selge

siis peab ju... Valget ja valgust on viimastel päevadel olnud volilt.






Ilm tõepoolest külm,
lumi ja jää... kuid
pajudel puhkenud urvad!




reede, 16. veebruar 2018

Järjeks eelmisele

Eelmine postitus oli muidugi osaliselt ajendatud Tallinna GAG-i direktori tegemistest ja eriti mõtteavaldustest. Lootsin, et viimastele lisa ei tule, sest "Ole vait, paistad targem välja," pidanuks nüüd olema tema motto.                                            
Aga lugupeetud Hendrik Agur...
 avaldas pikema särkirebiva sõnavõtu, 
mis võiks olla uurimisaineseks sotsiaalpsühholoogidele,
  
 sest meie kandis pole just tavaline, et saab uurida pühasõdalase soodumusega isikut. Kui ta nüüd just ei praalinud oma valmisoleku teemal teha ülim ohverdus ja teenida ära postuumne orden. (Või vabandab teda väike naps enne sorava postituse sündi.) Olgu siin nüüd laul, tervitustega  HA-le. 

Ei ole nõukogude estraadi traditsioon veel surnd. Palun see kingitus vastu võtta.

neljapäev, 15. veebruar 2018

Eestlane - kes ta on?

Eesti Vabariigi sajanda aastapäeva puhul küsiti seda Peeter Ojalt, kes minu tagasihoidliku arvamuse kohaselt on üsna adekvaatne inimene. No ja Postimehes oleval videol võite kuulata, mis ta vastas. (Minu arvates midagi valesti ei öelnud.)

Ma mõtlesin ka hiljuti erineva hoiakuga eestlastest ja lihtsustatult jagaksin eestlased neljaks: sovetid, postsovetid, idaeurooplased ja tavaeestlased.

Lühidalt iseloomustades on sovetid see inimtüüp, kes kujunes pehmenenud kommunistliku režiimi all. Neid kujundasid eluviis (madal palk, madalal tasemel olmeline kindlustatus, madal vastutustase ja väheintensiivne töö, madal moraal, ükskõiksus ja vastutamatus ühiskonnas aset leidva suhtes jne jne), lasteaed, oktoobrilaste ja pioneeride ja komsomoli organisatsioon, nõukogude pedagoogid, ajalehed, raadio ja televisioon.  

Kui perekonnas, sugulaste hulgas, tutvusringkonnas ja töökaaslaste hulgas neid pole juhtunud olema, siis taolistega kaudselt või otseselt kokku sattudes, on üllatus päris tugev. Aga nad on siin. 

 Nende sovetlikuse manifestatsioon on sellistes lausetes nagu "me ei saa neid aastaid ära kaotada või maha salata". Kes tahakski (neid aastaid unustada) (kuigi paljude jaoks on mõistetavalt  raske ja vastik neid meenutada), aga on oluline erinevus, mida me mäletame ja kuidas  neid aastaid näeme (esmalt ikkagi kas nõukogude eesti või okupeeritud Eesti). 

Postsovetid on sovetiajal kujunenud küüniline inimtüüp, kohanejad ja karjeristid, madala eetika ja moraali tasemega, osavad võrgustike punujad ning olude kasutajad, kameeleonid. Nad on reeglina edukad. Nad on eelmisest formatsioonist kaasa võtnud ülbe ja üleoleva suhtumise nende suhtes, keda peavad endast alamaiks. Olemuslik on nende matslik ja sarkastiline suhtlusmaneer.
 






                 Idaeurooplased on eestlased, kes ei taha olla eestlased. Tüüpiline eesti idaeurooplane on mõnda aega õppinud, reisinud, elanud või harvemini töötanud välismaal ning võib olla oma komplekside ja kohanematuse hirmus püüab endale sisendada, et on muutunud mitte-eestlaseks, püüab sulanduda nende hulka, kes on tema silmis mõneti väärtuslikumad; mõne aja pärast püüab eesti keelt rääkida aktsendiga, väidab, et mõtleb ka eestis viibides inglise keeles jmt koomiline jaburus. 

Idaeurooplase võime jäljendada, peegeldada ja omaks võtta, on väga arenenud. 

Kõige väljapaistvamad ja mõõdutundetumad edukad idaeurooplased on vastava koolituse läbinud Central European University's. Idaeurooplase eripäraks on õpitud mõtlemisvõimetus. Andekamad on selle omandanud õppides mitmes ülikoolis.  

Tavaeestlane on eriline inimtüüp, kelle esindajate erilisus maailma kuidagi ei rikasta. 😺

Ja tavaeestlastest pole midagi eriti  kirjutada... nad on nii tavalised. Neil on rahvus, kultuur, väärtussüsteem, moraalsed normid, tavad, kollektiivses alateadvuses peituvad kogemused ja eelloetletust lähtuvad toimetuleku ja elukorralduslikud strateegiad. 
Neil on lipp, vapp ja hümn. Neil on riik. Ja nad ei taha oma maad kellelegi ära anda.